2014-06-23MediaMetro

MediaMetro

Vorig jaar is Lex Hildenbrant met zijn project MediaMetro afgestuurd aan Academie voor Architectuur en Stedenbouw in Tilburg. MediaMetro bevindt zich in het hart van het Antwerpse Borgerhout. Onder de drukke Turnhoutsebaan wordt een nooit gebruikt metrohalte weer geopend. De ondergrondse ruimte met bijhorende hoekkavel op straatniveau worden getransformeerd tot een informatiedistributiepunt. MediaMetro is een nieuwe sociaal-culturele plek die bewoners van Borgerhout binnen en buiten de ring met elkaar verbindt.

Ik mocht Lex een jaar lang begeleiden als afstudeermentor. Tijdens de prijsuitreiking van de Archiprix was het project, met nog 26 andere projecten, te bewonderen in de tentoonstelling en bijbehorende nieuwe publicatie. De bijeenkomst voor de Archiprix was in de onaffe, indrukwekkende nieuwbouw van het Stadskantoor georganiseerd, pal naast het Centraal Station in Utrecht.

Tijdens het afstudeertraject zijn continu afwegingen gemaakt hoe je een gebouw goed kunt hergebruiken en zorgvuldige kunt inbedden in de bestaande context. Het doel was om de ondergrondse plek met het belendende perceel na decennia ongebruik weer een betekenis te geven voor de wijk met haar inwoners.

De bijeenkomst voor Archiprix was echter in een gebouw waarbij geen enkele moeite is gedaan om maar enigszins aan te sluiten op de bestaande stad. De gemeente heeft de entree van haar nieuwe Stadskantoor ver boven het maaiveld verheven, op het niveau van de stationshal. In deze geprivatiseerde openbare ruimte heeft ze meer vertrouwen dan haar eigen straten en pleinen. Voor de nieuwbouw hebben een aantal gebouwen moeten wijken. Een mooie lege bouwlocatie is wel zo handig en tegelijk kunnen stedenbouwkundige vergissingen en de ongewenste architectuur uit het recente verleden worden gewist. De voortvarendheid waarmee aan deze zijde van het station is gesloopt wekt de indruk dat er over mogelijk hergebruik en transformatie totaal niet is nagedacht.

Dit in tegenstellig tot alle inzendingen voor de Archiprix. De bestaande sociale, economische en ruimtelijke context is bijna bij alle genomineerde projecten als uitgangspunt genomen. De jury van de Archiprix constateert dat een moeilijke situatie tegemoet getreden wordt door een geëngageerde generatie die op een integere wijze een breed scala aan mogelijke oplossingen aandraagt voor actuele opgaven. Nieuwe ontwerpers slopen niet, zij zien en vinden toekomst in de bestaande stad en nemen haar gebreken voor lief.

Ga voor meer informatie over MediaMetro naar de website van Lex Hildenbrant. MediaMetro is ook genomindeerd voor de Archiprix International.